When You Lost Your Way To Allah You Should Turn..As HE Promise HE will Always Be There

Sunday, March 27, 2011

..::Tinta Murabbi::..



Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih..Selawat dan Salam buat Junjungan Nabi S.A.W..

Alhamdulillah..syukur atas nikmat yang diberikan oleh Allah S.W.T..aku masih mampu bernafas sehingga ke hari ini..moga2 hari ini lebih baik dari semalam..insya’ Allah...

Dalam kesibukan melayari alam bahtera seorang murabbi..
Pelbagai dugaan,cabaran yang datang..adakalanya ana tak mampu untuk menghadapinya..

“baru 1bln lebih mengajar,takkan mudah sangat give up..ini baru sikit..”(monolog hati)

“..Ambil sebagai positif..ana nak bantu enti..”(kata seorang mursyid ku)

Lalu, ana dengan menarik nafas dalam-dalam..dan berdoa dalam hati.. “moga-moga aku dapat terima ia sebagai kritikan membina untuk diri ini..”

Input yang penting ku catitkan dalam diariku..moga-moga ia sebagai peringatan bahawa ana perlu bersedia pada bila-bila masa..

Selama 1jam lebih kurang, pelbagai komen,dan kritikan yang ku rasakan banyak kelemahan yang perlu diperbaiki..dan bukan perlu diperbaiki lagi, tapi perlu usaha lebih lagi untuk meyakinkan mursyidku itu..(dalam hati, Ya Allah..bagaimana harus aku jadi seperti “murabbi” yang diharapkan..??efektif?kreatif?dan lain-lain..)..kecindan..?eh, apa 2 kecindan?sejenis makanan ke..ehh,bukan....

Kecindan: Seseorang guru tidak semestinya garang dan tidak pula terlalu lembut dengan murid-muridnya tetapi apa yang disukai oleh pelajar ialah guru yang mempunyai unsur kecindan dalam penyampaian. Unsur kecindan ialah kata-kata atau perlakuan yang berunsur jenaka yang tidak keterlaluan bertujuan untuk menimbulkan rasa seronok serta menghilangkan tekanan sewaktu berlakunya sesi pengajaran dan pembelajaran.

ia suatu sifat yang ku rasakan satu “advantage” jika ada dalam diri seorang murabbi..mampukah…??

Hati mula berlagu sedih..terasa ingin menangis sepuas-puasnya..rasa tidak mampu untuk terus pikul amanah ini..~down..mula give up..~

Hari menjelang habis persekolahan, tidak tahan rasanya untuk terus pergi program pada petang itu..dengan tekanan perasaan, sakit kepala yang membebankan jiwa ini..terasa beban yang ku rasakan tidak tertanggung..(ya,aku perlu rehatkan diri sebentar..)

Allahu Robbi..kuatkan lah diri ini..akhirnya, ana terlena sehingga masuk waktu asar..astaghfirullah..(aku perlu mohon maaf pada mereka..)

Alhamdulillah, ana mula ok sedikit..walaupun, masih bahang masih terasa, kepala yang masih berdenyut-denyut..(ya, aku perlu kuat..) “..innAllaha ma’a soobirin..~ana kuatkan untuk terus perjuangan pada esok hari..moga-moga hari esok lebih baik dari semalam..

dan ana cukup terharu, ramai anak murid ana terus bertanya..terasa dihargai..^_^

"ustazah, mcm mana tadi..?so far ok??"

"ustazah, lulus ke semalam..??

ana tersenyum sendirian, "..alhamdulillah ok.."(jawabku)walhal..dalam hati, hanya Allah yang tahu..)

Dua hari (setelah diobserve), pengalamanku..ana rasakan ana gagal untuk mengatasi kelemahan yang terjadi..kadangkala, ok..adalakanya tidak..tapi sering kali tewas dgn mainan perasaan sendiri..(bagaimanakah..?)..kuatkan diri..istiqamah….

..mungkin ini sebagai hukuman, atau ujian yang Allah beri untuk menjadikan aku terus kuat..be positive..think positive..la yukalifu Allahu nafsan illa wus’ahaa..

Maksudnya: “Allah tidak memberati seseorang melainkan apa Yang terdaya olehnya. ia mendapat pahala kebaikan Yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan Yang diusahakannya. (Mereka berdoa Dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau mengirakan Kami salah jika Kami lupa atau Kami tersalah. Wahai Tuhan Kami ! janganlah Engkau bebankan kepada Kami bebanan Yang berat sebagaimana Yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang Yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau pikulkan kepada Kami apa Yang Kami tidak terdaya memikulnya. dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah Kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum Yang kafir".

(Surah al-Baqarah 2: 286)


sekadar perkongsian..wassalam..




No comments:

::MUTIARA HIKMAH::

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget

::PENGUNJUNG SETIA::